Fabryka Samochodów Osobowych FSO w Warszawie

Fabryka Samochodów Osobowych w Warszawie (za Wikipedią):

Rozważania o budowie fabryki samochodów snuto już od zakończenia II wojny światowej. Kluczowym problemem była licencja na produkcję takiego pojazdu. Ze względu na przedwojenną współpracę FIATa z polskim przemysłem motoryzacyjnym właśnie ten koncern wybrano do podjęcia negocjacji licencyjnych. Po ich zakończeniu Państwowa Komisja Planowania Gospodarczego podpisała 31 lipca 1948 roku umowę na budowę fabryki motoryzacyjnej w Warszawie i zakup licencji na model Fiat 1400. Budowa zakładów zakończyła się późną jesienią 1951 r. Koszty ich budowy wynosiły 130 milionów ówczesnych złotych, a odpowiednie jej wyposażenie – 250 milionów. 6 listopada 1951 r. o godzinie 14:00 z taśmy montażowej zjechał pierwszy wyprodukowany w Polsce powojennej samochód osobowy. W fabryce pracowało kilkanaście tysięcy ludzi, dla których posiłki w postaci obiadu i paczki papierosów dowożono z pobliskiego hotelu Bristol. W lutym 2011 wygasła licencja na produkcję Aveo i nie została tu wznowiona produkcja nowej wersji tego modelu Chevroleta. Na decyzję tę miał wpływ nie tylko kryzys światowy (do końca sierpnia 2010 FSO wyprodukowało tylko 27,1 tys. samochodów, czyli o 41% mniej niż w 2009), ale także wchodzący w życie traktat o wolnym handlu, w wyniku którego samochody sprowadzane z Korei Południowej do Unii Europejskiej zwolnione są z 10% cła. Do listopada sprzedano tor jazd próbnych, wyburzono hale odlewni i montowni silników.

 

Fabryka papieru Paper Plus w Tbilisi

Fabryka została założona w 2004 roku i do 2007 roku funkcjonowała, produkując papier. Produkcja została wstrzymana na kilka lat a pracę rozpoczęto w nowym budynku w 2011 roku. Podczas swojego rozkwitu fabryka zatrudniała 30 pracowników, w tej chwili nie produkuje, ale administracja przygotowuje się do reorganizacji i rozpoczęcia działań na nowo, tak, żeby dać możliwość pracy liczniejszej niż dotychczas grupie pracowników etatowych.

Budynek znajduje się na przedmieściach Tbilisi, w dzielnicy zwanej Isani-Samgori.